vrijdag, februari 11, 2005

Wat is een bedrijf?


Met die vraag blijf je achter als het verhaal over Linux Inc. in business week leest.
Want op de keper beschouwd is Linux geen bedrijf. Er zijn geen aandeelhouders. Geen hoofdkantoor (of het zou het huis van Linus Torvalds moeten zijn).
Er is geen organisatiestructuur. Er is geen rechtsvorm. Geen directie. En strikt genomen is er niet eens een product dat je kan kopen.

Linux is een samenwerkingsverband van gelijkgestemde computerprogrammeurs die met elkaar een stuk software maken dat de kern vormt van het operating systeem, met de naam Linux, dat op steeds meer bedrijfscomputers draait (markaandeel van 25%).

Geen bedrijf en toch is Linux een bekend merk met een heuse mascotte. En het wordt gezien als een levensvatbaar antwoord op het almachtige Microsoft.

Linux is het prototype van een virtuele netwerkorganisatie. Een kern van gelijkgestemden die richting geven, ondersteund door duizenden programmeurs over de gehele wereld die geen formele relatie met de (niet bestaande) organisatie hebben. Geen hierarchie, wat telt is de kwaliteit van de bijdrage. Het geheel wordt gesteund door bedrijven zoals IBM en HP en distributeurs. Met het internet als het bindende platform voor de communicatie en samenwerking.

Linux is een nieuwe zakelijke soort.




Linux Inc op de voorpagina van business week


En het werkt.

Het fenomeen laat mij mezelf wel weer een aantal vragen stellen.
Hoezo strategie? Wat is de rol van de leider? Wat is de betekenis van formele structuur? Wat is nu het bindende binnen, dat maakt dat het buiten het monopolie van Microsoft succesvol aanvecht? Waarom mislukte The Vision Web, de eerste echte Nederlands netwerkorganisatie?

Voor mijzelf is Linux een symbool van de gedachte dat naast het DNA en de biotoop van een organisatie
(zie andere posting) ook het het grotere geheel van belang is, het ecosysteem van de bedrijvigheid. En daar geldt blijkbaar net als in natuur dat diversiteit een teken van gezondheid is.

Dus laten we stoppen met copieren (dat leidt tot ongezonde monocultuur) en een eigen weg volgen om zo een bijdrage te leveren aan econodiversiteit. Met of zonder het intrument bedrijf. Want wat een bedrijf is, is geen vraag meer.

Het artikel in business week kan je helaas on-line alleen lezen als je abonnee bent. Toch de
link

Geen opmerkingen: