donderdag, maart 03, 2005

tijd of aandacht?



De lezer van deze blog zal wel eens denken: leest die duijnstee nog weleens wat anders dan de business week of het FD? Het antwoord is ja. Maar nu weer een berichtje uit het FD: JWT, een 16.000 mensen rijk reclamebureau heeft tijd ontdekt.

Alleen nog maar boodschappen waar de klant tijd aan wil geven. Geen ongevraagde reclame. Nee, alleen nog maar wat de klant wil, geen irritatie opwekkende spotjes meer. De doelgroep is dood, leve het publiek. Dat betekent meer videogames, films en reality TV-shows.

Verheffend!!

Gelukkig zit er een verhaal achter. Tijd is schaars en daar moet je rekening meehouden als adverteerder. En dus heeft JWT zich zelf opnieuw uitgevonden. Het gaat om kwaliteit en niet meer om geld (zie de web-site van JWT).

Tijd wordt het nieuwe geld, aldus JWT. Of is het aandacht. Dat is wat, volgens mij, schaars wordt.

Tijd of aandacht: is that the question?


zwartwit



Nee, het is niet zwart wit, maar er zijn wel wezenlijke verschillen.

Aandacht gaat over betrokkenheid, de wil om je opvattingen te wijzigen. En in die zin is het nog schaarser, maar ook waardevoller dan tijd. Je kan je tijd ook gebruiken om naar een reality soap te kijken. Of dat aandacht vraagt?
Ik denk het niet.

Aandacht vraagt om een andere benadering. Aandacht krijgen is moeilijker dan tijd krijgen. Tijd krijgen gaat nog over spiegels en kraaltjes, aandacht krijgen betekent interesse tonen, vragen, luisteren. Kortom aandacht geven. Aandacht krijgen gaat over jezelf. Dus ook over jouw als onderneming. Waar sta je voor, hoe kijk je aan tegen je klanten en hoe gaan medewerkers met elkaar om? Dat bepaalt welke aandacht je wil en kan geven en dus ook wat je ervoor terugkrijgt.

Dat vergt overigens veel meer hard werken en doorzettingsvermogen dan je zou verwachten. Consistentie, creativiteit, inlevingsvermogen, wil, visie, samenwerking, zijn dingen die niet vanzelf komen. Van product tot communicatie, van de postkamer tot de corner office.

Je krijgt de klanten die je verdient.

Misschien moet ik maar een reclamebureau beginnen dat over aandacht gaat, maar dan is het geen reclamebureau meer, dan heet het hein duijnstee.






Geen opmerkingen: