donderdag, maart 31, 2005

Corporate Health



Voor mij is het vanzelfsprekend dat de markt (daar waar je de aandacht geeft en krijgt) en de organisatie de twee belangrijkste elementen zijn in de besturing van een onderneming . Waarom anders ook een blog starten en onderhouden over binnen=buiten?

Vanuit onverwachte hoek krijg ik steun. McKinsey heeft een onderzoek gehouden onder meer dan 1000 'directors' over de gehele wereld en uit een veelheid van bedrijfstakken. Men vroeg hen van welke aspecten, die te maken hebben met de gezondheid van de onderneming, men meer wilde weten. Market health (buiten) en organisational health (binnen) scoorden het hoogst. Daar gaat het dus blijkbaar om. En tegelijkertijd wordt daar dus te weinig over gesproken met de toezichthouders van de onderneming.



doctor




Wat mij betreft gaan we daar iest aan doen.

Door beter na te denken over wat klanten nu echt willen en welke behoeften de onderneming nu echt invult. Om daar vervolgens naar te handelen. En een organisatie te bouwen die op een authentieke manier de klanten vindt die zij verdient. Met mooie producten, effectieve interactie en boeiende communicatie.

Dan hebben we het over het verdelen van verantwoordelijkheden, het beleven van een bedrijfscultuur, het samenstellen van teams en het benoemen van doelen. En over welke betekenis dat heeft voor de omgeving waar de onderneming in acteert en in het bijzonder de markten en de klanten. Hoe boeien we klanten, krijgen we hun aandacht en weten we ze aan ons te binden?

En als we dan proberen platgetreden paden te vermijden en intelect, creativiteit en gevoel een plaats in de dialoog geven, komt het wel goed met die onzekerheid van de 'directors'.

Tot uw dienst.


Geen opmerkingen: