vrijdag, maart 18, 2005

Ony the ugly say beauty comes from within



Dat is de titel van één van de projecten van de jonge Nederlandse ontwerper Joris Laarman . Wel zo verfrissend voor de blog die als thema heeft binnen=buiten.

Mooie titel, maar dat is om de lezer te misleiden. Ik wil het over de lifecycle van aandacht hebben. In communicatie met (potentiele) klanten ligt de nadruk vaak op het eerste stukje van de cyclus in de relatie die de klant heeft met een product of leverancier. De fase van naamsbekendheid en de fase van verleiden (zien en overwegen). Maar er is meer. Het gaat ook over kiezen, kopen, ontvangen, gebruiken, aanvullen, onderhouden en tenslotte ontdoen.

Nu lijkt het erop dat iedere onderneming zo z'n blinde vlekken heeft in die cyclus en waardevolle kansen mist. Schaamteloos wordt je als je een auto van vele duizenden euro's koopt, gevraagt of je die wilt komen ophalen bij de garage. Een typisch geval van het missen van een kans bij het ontvangen. Je kan als dealer die auto tenslotte ook gewoon brengen of het althans aanbieden.

Maar soms word je ook aangenaam verrast. Toen ik een schilderij van Armando kocht, heb ik dat gedeeltelijk gefinancierd met een renteloze lening in het kader van stimulatie kunstaankopen. Die lening wordt verstrekt door Fortis. En nu ik het prachtige schilderij bijna schuldevrij in mijn bezit heb, kreeg ik een brief van Fortis waarin zij mij bedankte voor mijn stipte betaling. En dat men mij graag ook een volgende keer wilde helpen bij de financiering van een work of art.



armando



Dat had ik niet vaak meegemaakt dat je bedankt wordt voor het voldoen van je verplichtingen. (Zou Zalm ook een bedankje krijgen omdat hij de rente betaalt?).

Een mooie voorbeeld van aandacht aan het einde van de relatie. Fortis chapeau!

Maar het had nog leuker gekunt. Fortis had de brief ook samen met Nouvelles Images kunnen sturen, de galerie waar ik het schilderij kocht. Dat was aardig geweest voor de galerie die als tussenpersoon optreedt en het was een mooie gelegenheid geweest om mij te verleiden weer iets nieuws te kopen.

Kijk dus iets verder dan je neus lang is als het gaat om aandacht. Waar begint beauty eigenlijk?

Geen opmerkingen: