zondag, januari 16, 2005

Met dank aan Mies van der Rohe

Toen ik Bouwkunde aan de TU Delft studeerde had ik niet kunnen vermoeden dat ik ooit nog Farnsworth House (zie foto) als symbool voor binnen=buiten zou gebruiken.

Het huis is symbool voor het credo 'Less is more' van Mies van der Rohe, de architect van dit stukje Amerikaans erfgoed. En daarom alleen al de moeite waard als het gaat om het ontrafelen van de complexiteit van organisaties.

Ik vind het ook een mooi symbool van binnen=buiten. Er is namelijk niks verhullends aan dit gebouw. Je kan zien wat er binnen gebeurt en van binnen kan je ongehinderd de wereld om je heen beschouwen.



Example

Ik laat nu maar even in het midden of het gebouw altijd even praktisch is en of je er de geborgenheid vindt, waar je van tijd tot tijd wellicht behoefte aan hebt.

In ieder geval is het een betekenisvol gebouw en dat is waar ik aan refereer als ik het benoem als een symbool van 'binnen=buiten'. In een tijd waarin aandacht een schaars goed wordt, zal je bedrijf afgerekend worden op de mate waarin je daadwerkelijk waarmaakt wat je pretendeert te zijn. Vroeg of laat, en dat zal steeds vaker vroeger dan later zijn, doorzien klanten dat je nep bent en haken vervolgens af.

Dat is de ene kant van de zaak. De andere kant is dat je dan maar naar buiten moet zijn wat je van binnen bent. Dat is ook letterlijk aan de hand bij Farnsworth House, het beeld dat we zien van het gebouw wordt bepaalt door het interieur. En parallel aan de vergelijking met een organisatie, heeft de manier waarop een onderneming georganiseerd, ingericht is, betekenis.

Daar aan sleutelen is boeiend en daarover moet het gaan in deze weblog.
Ik ben Mies van der Rohe dankbaar voor dit symbool.

Hein

PS: Ik vind het ook een prachtig gebouw.
Voor meer foto's: de officiele site van het gebouw

Geen opmerkingen: