woensdag, augustus 24, 2005

Een teken aan de wand



Je bent jong, goed opgeleid, internationaal en je wilt een baan. Welke potentiële werkgever staat dan hoog op je lijstje? Naast het Nederlandse lijstje van meest aantrekkelijke werkgever, zijn er ook internationale lijstjes. Op één van de die lijstjes staat BMW nummer 1.


Nu blijkt die plaats volgens Universum Communications, een internationale consultancy op het gebied van arbeidsmarkt communicatie die de aantrekkelijkheid van bedrijven bij afstudeerders onderzoekt, in belangrijke mate bepaald te worden door de ‘coolness’ van het product.


Andere hoge scores voor ondermeer PWC en Deloitte hadden te maken met de aantrekkelijkheid van de website.


Het is opvallend dat mensen die op het punt staan af te studeren dus blijkbaar hun keuze in mindere mate door interne factoren, zoals carrière- en ontwikkelingskansen, door salaris of een prima werkklimaat laten beïnvloeden, maar door de buitenkant. In Nederland staan bedrijven die aantrekkelijke en ‘branded’ producten en diensten leveren ook vaak bovenaan.


Wat kan dit betekenen?









In eerste instantie zou je kunnen denken dat die jonge academen, vooral door uiterlijk worden getroffen. Je kunt je afvragen of ze werkelijk zo naïef zijn, dat ze denken dat hun arbeidsgeluk afhangt van het prestige van het product of de geliktheid van de site. Immers hoe weet je nu dat gave auto’s of website’s gemaakt worden door gave bedrijven?

Toch is hier misschien wel iets bijzonders aan de hand. Het is een hele klus om als student die zich op de arbeidsmarkt oriënteert, een goed beeld te vormen van de werkelijke bedrijfscultuur en de manier van werken van een potentiële werkgever. Bovendien zijn op je vijfentwintigste andere dingen belangrijk dan op je veertigste.


Maar dan afgaan op de coolness van de producten?


Dat is bij nadere beschouwing toch helemaal niet zo’n gek idee. Het zou een onverwachte consequentie zijn van het adagium ‘binnen=buiten’. Immers die houdt in dat de kloof tussen de binnenkant van de organisatie en de buitenkant, nml dat wat je ziet en ervaart van het bedrijf, zo klein mogelijk is. En vanuit die optiek is die voorkeur voor BMW als werkgever logisch, gezien de populariteit van die automobiel.


Dat zou ook betekenen dat bedrijven die minder in het domein van de consument opereren het moeilijker hebben. Met output van die bedrijven wordt de mogelijke jonge werknemer minder geconfronteerd. In die zin is de keuze van de big four om veel aandacht aan de web-site te geven, logisch.


Maar er is nog anders iets aan de hand. De voorkeur van de afstudeerders varieert nogal van jaar tot jaar. En als studenten de onbewuste redenering van binnen = buiten inderdaad zouden volgen, zou ook de kwaliteit van de binnenkant moeten variëren. En dat lijkt onwaarschijnlijk.


Dus toch maar voorzichtig met het snel warm lopen voor de makers van coole producten.


Hein Duijnstee

Geen opmerkingen: