maandag, mei 09, 2005

China en India



De groei van de Chinese economie blijft verbazingwekkend. De laatste tijd komt een nieuwe ster in het nieuws: India. Waar China de low-cost fabrikant van de wereld is, neemt India een leidende rol in het kenniswerken. Daarom organiseert hein duijnstee denktankproducties een studiereis naar India samen met Brenda Fisher-Cambell van Silicon Valley Europe.

In onze voorbereidingsgesprekken hadden we het over het verschil tussen India en China. En één van de opvallende verschillen tussen de landen zit in de kleren. Terwijl de Chinese zakenman zich kenmerk door een Westerse dress code, kleed menig Indiaas kenniswerker zich in de moderne variant van de traditionele kleding.


vrouw india


Nu zal dit feit an sich geen verklaring kunnen zijn voor de verschillen tussen India en China. Maar voor mij is het een mooi symbool van binnen=buiten. India met een heel eigen gezicht en met heel eigen cultuur en een bijzondere positie als het gaat om economische ontwikkeling. Het is een symbool van de paradoxen in het land. De kleding is onmiskenbaar Indiaas en het is een prachtige ondersteuning van India als merk.

Dan steken de Chinezen daar met hun 'copy-paste' van de Westerse chique wat povertjes bij af.


Geen opmerkingen: